torsdag 15 augusti 2013

Vardagsliv

Precis som förra resan tar det ett tag innan man kommer in i långseglarlivet och får till allt på båten. Det var först på IJsselmeer som jag började använda Monitor (vindrodret) förra gången och så blev det även den här gången. Igår kunde vi segla en liten stund och då passade vi att koppla in vår outtröttliga styrman. Den här gången var det inte lika trevande som sist utan gick riktigt bra. Balanseringen av båten är inte optimal ännu men det kommer nog med övning.

Vi har även upptäckt att vi haft brytaren fel på vindgeneratorn. Den har inte gett någon laddning men snurrat långsamt, så vi började misstänka att något var felkopplat. Efter en del mätningar och tester visade sig att den varit avslagen hela tiden. Nu laddar den även i svaga vindar, men den är också lite mer ljudlig. I natt vaknade jag av att den gick igång, även Gustav vaknade, så i fortsättningen stänger vi av den inför natten om vi inte är i stort behov av laddning.

På tal om laddning, så funderade jag i våras på hur bogpropellerbatteriet får laddning men lyckades bara hitta kablar från landströmmen. Detta glömde jag såklart bort sen även om jag då nämnde för Erik att jag tyckte det var konstigt. När Erik för några dagar sen låg och väntade på en broöppning blåste det upp och blev lite trångt med andra båtar så att han behövde använda bogpropellern för att hålla sin plats. Han höll inne knappen ganska länge, vilket jag reagerade på där jag låg i akterhytten och vilade. Efter en liten stund dog bogpropellern och jag fick skynda  mig upp. Säkringen var hel och efter en liten stund gick bogpropellern igång igen. Vi antog att den hade någon slags inre automatsäkring som kopplat in sig själv igen. Igår när vi skulle slussa ut märkte jag att bogpropellern var klen och dog några gånger. Då kom Erik på att vi inte haft landström på länge så batteriet kanske började bli tomt. Aha, så var det såklart. Vi kopplade ihop husbatterierna med bogpropellerns och plötsligt var bogpropellern som ny igen.

Det tar som sagt ett tag att komma på allt som behöver fixas och få tid till att fixa det. Men det börjar bli mer ordning i vår båt och vi börjar känna oss mer och mer avslappnade.

Igår kom vi till en liten by som heter Durgerdam precis innan Amsterdam och tänkte bara stanna till över natten för att kunna gå in tidigt till staden. Men här var så charmigt att vi tog en tur till den enda restaurangen som fanns på den enda gatan i byn. Så nu har vi haft en lugn morgon efter den lite sena kvällen.

Vädret fortsätter att vara blåsigt ute på Nordsjön så vår plan är att fortsätta ner mot Stellendam på kanalerna. Om det sen blir bättre vindar i början av nästa vecka kommer vi vara redo att ge oss av mot England.

Akvedukt

Erik tappade i en fender och hoppades att den skulle blåsa mot oss.

Det gjorde den inte.

Handvevad linfärja av äldre modell i den lilla mysiga byn.

Fria där vi ligger nu.

Erik och Gustav på byns enda restaurang.



1 kommentar:

  1. Hej ser att det går framåt för er, vi har gjort motsatsen och körde utevägen, inte roligt i motvinden kan jag säga. nu ligger vi i Den helder och vilar lite, planen är att gå mot England på måndag. vart i England planerar ni gå? hade varit trevligt med lite sällskap, har hittills inte möt någon som ska söder ut, har i och för sig inte legat i hamn heller =).

    SvaraRadera