söndag 18 augusti 2013

Ostköp och -vind

Vi har väl båda två kommit fram till att vi inte är så intresserade av Holland. Inget ont om Holland men vi vill ju vidare. Till Fowey, över Biscaya, sedan skall vi ta det lugnt och även ta del av landvärlden. Med den överenskommelsen nöjde vi oss med att bara stanna en eftermiddag i Amsterdam. Amsterdam är ju en fantastiskt go stad men kanske lite för lättillgänglig för att den skall vara värd ett längre båtstopp. Vi gick runt i stadsdelen Jordaan och tittade på folk och åt en bit mat. Kändes kul att ha en hel flora olika människor att titta på efter den ytterst homogena vita-par-i-övre-medelåldern-population som håller till i hamnarna. Ju längre bort från Sverige vi kommer desto mer exotiska blir vi i deras ögon och när vi dessutom har en söt och social Gustav att slänga fram blir vi snabbt grannbåtarnas favoriter.

För att ta sig genom Amsterdam måste man gå i eskader mitt i natten. Det är nämligen bara då de öppnar broarna i centrum för segelbåtar. Brovakterna kunde bara vagt säga att vi skulle vara beredda att gå från 00.30 men Maria hade på känn från förra gången att det förmodligen inte skulle bli av förrän efter kl 02. Vår grannbåt innanför skulle sitta vakna fram till det var dags men vi bestämde oss för att sova med VHF-en på och stiga upp när vi hörde något. Om inte annat så skulle ju grannarna behöva väcka oss för att komma iväg tänkte vi. Kl 02.20 började det spraka på VHF-en, eller om det var något på Holländska som sades, och tre minuter senare var vi uppe på däck och kastade loss för att hinna igenom broarna. Vi var kanske tio segelbåtar som gick söderut och efter ett tag mötte vi en liknande armada som gick norrut. Gustav nosade på nytt sovrekord och vaknade inte till förrän vid fyratiden när vi bara hade någon bro och en sista sluss kvar. Runt femtiden var det hela klart och vi kunde gå och lägga oss för några timmars extrasömn.

Från Amsterdam har vi dundrat vidare söderut. Vår goa Penta kan ge oss sju knop om det inte är någon motvind (än så länge rent hypotetiskt, vi har haft motvind varje dag sedan vi lämnade Sverige) eller motström men vi brukar nöjda oss med sådär fem och en halv. Vi tog ett snabbt nattstopp utanför staden Gouda, köpte en ost, och fortsatte söderut morgonen efter. Igår eftermiddag kom vi fram till den mysiga pyttelilla staden Willemstadt och då det blåser sydvästlig kuling ute på Nordsjön har vi idag söndag tagit en vilodag / fixardag. Vi vill ha lite säkerhetsgrejer klara innan vi korsar Engelska kanalen och dessutom har vårt tvättberg börjat nå Kebnekajsehöjder. I morgon tänkte vi gå de sista tre timmarna ut till Stellendam och slussa ut oss i havet igen. Kanalerna är mysiga och så men det finns en gräns för hur många slussar och broöppningar man klarar av. Från Stellendam går vi under tisdagen söderut mot Belgien och på onsdag skuttar vi över kanalen till Dover om allt går som vi tänkt oss. Ett jättehögtryck håller på att parkera över Engelska kanalen lagom tills vi kommer ut och det ser ut som att vi först får stiltje och sedan en mysig ostvind som kan putta oss i rätt riktning längs kusten. Vi kanske till slut får lite nytta av den där masten, fram tills nu har vi funderat på om det var ett misstag att över huvud taget ta med den på resan.

Sakta men säkert börjar komma-iväg-stressen ge med sig och livet ombord börjar bli riktigt härligt. Det kommer bli ett bra år det här.