lördag 2 november 2013

Madeira nästa

Vi låg Lissabon i nästan två veckor och väntade på Catrine och Jonathan som skall segla med oss ut till Madeira. Det var väldigt skönt att få ligga på samma plats så länge, utan minsta press att ta sig vidare. Dessutom var vinden sydlig så även om vi inte velat så skulle vi ha blivit kvar. Vädret gjorde dessutom att flera andra trevliga båtar blev fast så vi hade inte brist på sällskap i marinan.

Samma morgon som vår nya besättning landade vände vinden. De andra båtarna seglade iväg men vi blev kvar någon dag för att titta på staden. Sista kvällen innan de åkte hade vi en avskedsmiddag i vår båt. Gustav mådde som en prins och hoppade från knä till knä hela kvällen. Han är inne i en väldigt social period och charmar portugisiska gubbar och tanter hela dagarna. De kommer fram, klämmer på hans tår och rabblar en hel massa (förmodat söta) saker på portugisiska. Han har också tagit sina första steg själv så om vi inte är ute för mycket till havs så lär han sig nog snart gå.

Förutom båthäng fick vi också gjort en massa fixande under vår tid i Lissabon. Sjövattenpumpen på motorn har droppat ett tag och vi kände att det kanske var läge att fixa den innan det blev värre. Efter att ha letat ett bra tag hittade vi till slut en Volvo Penta-verkstad så jag gick dit med ett artikelnummer till den lilla packningen jag trodde var boven. Mekanikern tittade på min lapp, konstaterade direkt från artikelnumret på den lilla obskyra packningen exakt vad vi hade för motormodell och frågade om det läckte lite på baksidan av pumpen. Han fick ett ja till svar och berättade då vad det var för fel och hur det skulle fixas. Här någonstans, efter cirka sju sekunder, vann han mitt totala förtroende så jag åkte raskt hem, skruvade loss pumpen, åkte tillbaka och lät João plocka isär och fixa till den. Han tog knappt betalt för det och när vi fick tillbaka pumpen såg vi att han till och med hade målat om den. Om ni någonsin får problem med en Volvomotor i Portugal så kan jag verkligen rekommendera att ni åker till João. Eller, förresten, jag skulle vilja rekommendera att ni skaffar er en valfri Volvomotor med problem, åker ner till Portugal och lämnar in den till João, bara för att. Det är värt det.

Nu är i alla fall pumpen återmonterad och det verkar fungera utmärkt. Utöver den reparationen har vi hunnit med en massa saker på vår todo-lista som vi i ärlighetens namn inte trodde vi skulle ta tag i någon gång under resan:
  • Duschlänsen är inkopplad, så nu kan vi duscha hur mycket vi vill
  • Eluttaget i köket är uppsatt så vi slipper ha en lång förlängningssladd genom hela båten (tack Bri, himla praktiskt att ha en båt full av elektriker med sig).
  • Mantågsnätet är på plats.
  • Belysningen i sittbrunnen är kardborrebandad på plats.
  • Lekmattan från IKEA är tillklippt placerad över hela durken.

Allt regn de senaste dagarna gjorde luftfuktigheten i båten enorm. När vi började hitta mögel både här och där tröttnade vi, åkte till Mediamarkt och köpte en vårdslöst överdimensionerad luftavfuktare. Så nu är det dessutom snustorrt i båten.

Medan Catrine och Jonathan upptäckte Lissabon i måndags passade jag och Maria på att flytta båten ut till Cascais igen. Där storhandlade vi och fick köpt lite båtgrejer vi saknat. I onsdags seglade vi ner till Sines som ligger ungefär 50 sjömil söder om Lissabon. Det är en mysig stad med en superb marina. Catrine och Jonathan som kommer från svenska kylan tycker det är sommar här så de badar och håller på. Maria och jag är glada för att någon frivilligt hoppar i det iskalla vattnet och inspekterar båten underifrån. Maria åkte istället upp i masten i morse för att inspektera den. Allt såg bra ut både uppe och nere så ni är vi redo för de knappa 500 sjömilen ut till Porto Santo öster om Madeira. Vädret ser väldigt stabilt och bra ut så i morgon klockan tio kastar vi loss. Vi räknar med att det tar oss cirka fyra dygn ut. Det skall bli underbart att komma iväg!