tisdag 15 juli 2014

Det går långsamt...

... precis som vi vill ha det. Vi stannade ytterligare två nätter ankrade i en liten vik / sjö som satt ihop med Kielkanalen. Härligt ställe, det var varmt och vi badade och lekte på en liten strand. Ute på Östersjön blåste kuling men vi var väl läade av den omgivande skogen. Andra dagen i viken stod Maria och tittade ut genom fönstret när hon såg en båt hon kände igen. Det var den tyske ensamseglaren vi träffade i Lissabon som efter t o r Västindien nu ankrade bredvid oss för sista natten innan hemkomst till Kiel. På kvällen rodde vi och hämtade över honom till vår båt och fick sällskap och historier.

Dagen efter slussade vi ut oss och det visade sig att även i den östliga ingången till Kielkanalen var hälften av slussarna trasiga. Vi slapp dock vänta två timmar i denna ände utan kunde slussa ut oss och vara ute på havet igen. Vi gick någon timme norrut och stannade i Labö på den tyska rivieran. Stor hamn och mängder med semestrare men ändå ett trevligt ställe. Vädret såg dock inte lika bra ut, det skulle komma en massa vind igen så vi gick upp tidigt nästa morgon och seglade över till Rödbyhavn (färjestaden) i Danmark. Den tyska hamnguiden varnade oss för en industrihamn utan charm men det var inte så fasligt. Där fanns bra wifi och fungerande duschar med både bra tryck och värme och utan en sådan där störig knapp man måste trycka på var tionde sekund; vad mer kan man önska? Tio minuter efter vi lagt till kom kulingen och regnet så Gustav fick rastas i vattenpölar. Det var faktiskt första gången han behövt vara ute i regn insåg vi så vi har nog haft ganska bra väder det här året (Maria har för övrigt inte använt sitt seglarställ ännu). Vattenpölar var fantastiskt roligt.

Vi låg kvar två nätter i Rödby medan kulingen drog över och igår kom Marias mamma och syster ner för att segla med oss ett par dagar. Skoj med besök på båten igen även om det inte var speciellt länge sedan sist. Idag har vi seglat ett par timmar i sol och bra vind till Gedser och vi njuter fortfarande av frånvaron från dyningen och tidvattnet som vi vant oss vid. Vi är nu bara ett drygt dygns segling från Höganäs men med sol och svaga vindar så långt prognosen sträcker sig skall vi segla så långsamt vi bara kan.