tisdag 1 april 2014

Bra dagar

Seglingen över till Fuerteventura blev som väntat inte av. Alltså, vi kom över men inte seglade vi. Motorn fungerade lika bra som innan allt började strula och vi tuffade fram på en stundtals spegelblank Atlant. Men även om det nästan inte blåste fanns det gamla vågor kvar, som i form av dyning rullade oss från sida till sida. Vi hade storseglet uppe för att bromsa rörelserna men det hjälpte knappt.

Åtta månader in på vår resa har jag nu insett att jag faktiskt är sjösjuk på riktigt. Envis som jag är har jag in i det sista hoppats att den skulle försvinna igen när jag slutade amma. Min sjösjuka är visserligen inte så allvarlig att jag kräks eller blir helt apatiskt. Men otrevlig och obenägen att gå ner under däck blir jag. Vilket gör det ganska svårt att leka med Gustav. Så inför den här turen tog jag min första sjösjuketablett. Det hjälpte, inget illamående. Jag kunde leka på durken i köket med Gustav utan problem. En vanlig biverkning av sjösjuketabletter är trötthet och det undslapp jag inte. Även Gustav verkade trött passande nog. Jag tog med några böcker och kröp in i akterhytten med honom. Efter en stund somnade jag. När jag vaknade till låg Gustav med huvudet på min mage och tittade på mig. Jag somnade om och en stund senare somnade även Gustav enligt Erik. Vi sov och vi sov, det var jätteskönt. På slutet låg Gustav som en halsduk på mig, inte speciellt bekvämt men väldigt mysigt.

Vågorna lugnade ner sig och jag piggnade till. Gustav fick titta på så mycket ”dota” han ville på eftermiddagen. Erik fick så klart också titta en hel del på Makapaka och kompisarna i ”I drömmarnas trädgård”.  Jag hade vakt i sittbrunnen och hann med magträning, bokplanering (inget seriöst), läsning och kakätning, nästan ett helt paket hann jag med innan Erik kom ut. Lagom till kvällsmaten kom vi fram till Morro Jable på sydkusten. Gustav hade mycket spring i benen och fick ta en tur i land både innan och efter maten. Det var en fin solnedgång i en ganska öde hamn. Stor kontrast mot hamnen i Las Palmas. Skönt tyckte vi att vara på ett mindre ställe. Nu har hemseglingsäventyret startat.

Igår seglade vi vidare efter en lugn morgon. Vinden var svag men bjöd in till en skön slör med obefintliga vågor på läkusten. Vi seglade i mellan 3 och 5 knop norrut längs sanddyner och hotellkomplex. En liten makrill fick vi på kroken. Gustav tog ett bad i sittbrunnen och lekte med kulfendern. Här hade Erik så klart dragit ett skämt om den roliga fendern, men jag är inte göteborgare så jag avstår. Vi hade en helt perfekt segling upp till Gran Tarajal. Bättre än så blir det inte.

Jag fick förresten godkänt på designprojektet.