Nu har vi ägnat några år åt att fixa på huset och få ordning på alla rutiner kring vinterförvaringen av båten. Dynställ och båttillbehörslager är skapade i källaren. Vi har fått koll på hur vi riggar av och på båten själva. Dessutom har vi kommit på hur vi lättast fyller eller tömmer Fria på våren och hösten. Vi gör det till en lek att langa grejer i och ur båten, gärna genom flera olika däcksluckor, då går det att nyttja all tillgänglig arbetskraft.
Så nu är det dags att göra något lite mer spännande, nämligen ett motorbyte. Det var egentligen inget fel på den gamla motorn, förutom att vi lagat värmeväxlaren med epoxi. En 30 år gammal motor kan visserligen fungera många år till men den kan också börja bråka när som. Framför allt vi trötta på den höga ljudnivån som förstör lugnet till havs. Motorn åkte ur när vi lyfte båten i höstas och sen sålde vi den snabbt. Jag hade ingen aning om att andrahandsmarknaden för gamla båtmotorer var så het.
I många år har vi sparat lite pengar på ett speciellt båtmotorkonto. Nu är kontot tömt och istället har vi en jättefin ”Yanne” i garaget, en 40 hk Yanmar common rail-motor. Eftersom morfarn sa: ”ni kan lätt installera den själva”, eller nått likande, har vi bestämt oss för att göra just det.
Idag har vi för första gången någonsin kört hem Fria till huset. Det var nervöst när vi skulle under telefonledningarna. Vi betraktade Frias långsamma framfart med spänning och pustade ut när det visade sig att vi hade drygt 10 cm marginal till vindgeneratorn. Nästa spänningsmoment var att se om det gick att backa upp henne på vår uppfart som lutar en del. Det gick faktiskt utmärkt.
Vår utsikt från köksbordet är nu ännu vackrare och det kommer gå att langa över fika från balkongen till Frias sittbrunn. Drömmen om att kombinera huslivet med båtlivet och familjelivet är nu uppfylld. Dags att börja fixa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar