torsdag 17 oktober 2013

Lugn väntan

Då var vi i Lissabon då. Vi hade väl egentligen tänkt vänta lite med att segla hit men vi blev nog rastlösa. Dessutom ligger här ett par kompisbåtar och då tänkte vi att det kanske var läge för ett par veckors stadsliv. Vi kom hit i tisdags och kommer i alla fall bli kvar tills den nya besättningen levereras den 27 oktober.

Vägen ner hit var fin och inkluderade en visit på ön Berlenga som väl i princip är det som Portugal har att erbjuda i skärgårdsväg. Det är en naturreseravatsö med ett gammalt munkkloster på från 1500-talet, kristallklart vatten och ett helt gäng grottor. En av grottorna vi körde in i med gummibåten visade sig vara en tunnel som gick rätt igenom ön och ut i en vik på andra sidan. Häftigt. Vi hade först bara tänkt stanna till vid ön ett par timmar då ankringen enligt Maria är den sämsta hon varit med om men väl på plats i ankringsviken blev vi tipsade av en fransk båt att alla de där små bojarna som vi trott var fisknät istället var ordentliga bojar som de lokala fiskebåtarna lagt dit. Vi lånade en boj, kände oss trygga med det och stannade över natten. På morgonen efter tog vi resans första bad (undantaget min fenderräddning på de Holländska kanalerna) då vattentemperaturen äntligen halkat över tjugo grader.

Från Berlenga fick vi sedan en fenomenal segling de 50 sjömilen ner till Cascais utanför Lissabon, vi snittade nog sju knop. I Cascais ankrade vi ett par dagar, sov mycket, solade lite i sittbrunnen, lekte med Gustav, fixade lite på båten och bara hade det gött innan vi tog tidvattnet in till Lissabon där vi alltså ligger nu.

Vad händer nu då? Ja, bra fråga. Idag skall vi gå på zoo i alla fall, sedan får vi se.