tisdag 6 augusti 2013

På riktigt

Efter en underbar natt, 7 timmar, vaknade jag kl 6 med ett ryck och undrade om Gustav levde. Jag var tvungen att skynda mig upp och kolla om han andades. Vilket han såklart gjorde. Han sov hela natten i akterhytten, utan mig. Vilket framsteg.

Vi började med att susa vidare på kanalen och kom fram till Brunnsbüttel lagom till lunchen. På en restaurang laddade vi ner en grib-fil och såg att morgondagens bra-väder försvunnit. Vi som hoppats på att ta oss till Helgoland i morgon. Så vi gick på inköpsrunda i den stekande solen och fyndade både myggnät och avloppskoppling.

När vi kom tillbaka till båten frågade en kille från en dansk liten båt oss om vi inte skulle slussa ut med dem idag. Vi funderade på saken, vinden var rätt. Men vi var trötta och hungriga. Samtidigt som Erik gick och lämnade vårt svar kom en tysk båt och la sig utanpå oss. Han frågade om vi skulle åka ikväll. Jag svarade att det var väl försent. Nej, sa han. Vi skulle hinna till Cuxhaven.

Vi har precis druckit vår ankomstöl i Cuxhaven. Gott. Nu är vi på väg på riktigt!

Gustav somnade när vi förtöjde och Erik har för de som är intresserade ätit både snitzel och korv idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar