torsdag 13 juni 2013

Fixa och bli galen

Vi är nu mitt i en hård båtarbetsvecka. Äntligen börjar projekten bli klara; sprickorna i bogpropellern är plastade och vi stryker nu på det sista lagret epoxi överst, vindrodrodret är fastsvetsat på badplattformen och bultat i akterspegeln, och de värsta elkablarna har bytts ut och fått nya skor så att vi förhoppningsvis blir av med spänningsfallet på 0,5 volt vi hade förra sommaren. Det största återstående projektet är bågen i akten där vi skall montera antenner, radar, vindgenerator och två 50W solpaneler. Jag har svetsat på denna båge ett par dagar och varit lite orolig för att bli knäpp av svetsångorna. Min käre far berättade glatt om blyförgiftade galna hattmakare som gett upphov till uttrycket "mad as a hatter". Efter lite närmare efterforskning visade det sig att det var kvicksilver, inte bly, som gjorde dem galna. Efter ytterligare efterforskning lärde jag mig att det ändå inte var bly i svetsångorna, utan nickel och krom. Av dem får man cancer istället. Hellre cancer än galenskap tänker jag. Helst inget av dem.

2 kommentarer:

  1. När ni är hemma igen kan du få lära mig svetsa rostfritt!! Hade varit bra att kunna!!
    /Tobias

    SvaraRadera